piątek, 18 stycznia 2013

Kulisy bloga - o znaku wodnym w PhotoFiltre

Przy okazji posta o zdjęciach i o tym, jak je obrabiam na bloga, padło mnóstwo pytań o znak wodny - jak go zrobiłam i jak go wstawiam na zdjęciach. To naprawdę banalna kwestia, ale dziś przedstawię Wam moją metodę, choć pewnie w sieci znajdziecie mnóstwo innych, być może lepszych.

Mój mały tutorial opiera się na programie PhotoFiltre, bo to na nim głównie pracuję.
  
  
Przede wszystkim, wybieramy symbol, który ma być naszym znakiem wodnym. Jeśli ma on postać prostokąta - nie mamy problemów, możemy zastosować właściwie tylko kilka ostatnich kroków z wklejaniem go na zdjęcie.
Sprawa komplikuje się minimalnie, gdy nas znak ma mieć nieregularny kształt, jak choćby koło czy fikuśna ramka, jak u mnie na blogu. Wówczas musimy sprawić, żeby jego tło było przezroczyste.
Oto, jak to zrobimy.

Otwieramy nasz obrazek w PhotoFiltre:
  
  
Musimy teraz nadać kolor tłu - musi być on inny niż cokolwiek, co jest elementem naszego znaku. W moim przypadku jest to fiolet - "pokolorowałam" nim obrzeża obrazka, czyli te elementy, które nie są znakiem. Użyłam do tego narzędzia z ikonką rozlewanej puszki farby, chyba każdy z nas ją kojarzy :)
  
  
Wchodzimy w menu "Image" i klikamy "Transparent color...".
  
   
Ustawiamy kolor, którym oznaczyliśmy zbędne elementy obrazu i dostosowujemy tolerancję tak, żeby na pewno "zjadło" tylko to, co chcemy. Korzystamy z opcji podglądu - pola przezroczyste zostaną zakratkowane jak na screenie powyżej. Jeśli pasuje, klikamy OK.
  
  
Teraz musimy zapisać nasz znak wodny w formacie .gif albo .png, żeby zachował swoją przezroczystość. Proponuję też od razu zmniejszyć obraz do takiego rozmiaru, jakiego będziemy używać przy wklejaniu na zdjęcia.
   
   
Teraz faza wklejania. Otwieramy już "zgifowany" znak wodny oraz zdjęcie, jakie chcemy oznakować. Korzystając z opcji "Kopiuj - Wklej", wklejamy znak na zdjęcie, uważając, żeby go nie zatwierdzić - musi być wokół niego ta migająca ramka.
  
  
Prawym przyciskiem myszy klikamy na pole znaku i wybieramy "Paste options...".
  
  
Teraz możemy dostosować przezroczystość znaku, posługując się suwaczkiem określonym jako "Opacity". Wg mnie 40% to taki max, żeby obraz był znakiem wodnym, powyżej 40% jest już zbyt intensywny.
  
   
Ustawiamy wszystko i klikamy OK - mamy znak wodny. Na koniec trzeba go zatwierdzić - są na to dwie opcje: albo klikamy prawym przyciskiem i wybieramy "Validate paste" albo klikamy ikonkę prostokąta ze strzałką w górnym rzędzie ikon, zaraz po lewej stronie znaku "T" :)
I to wszystko! Opisałam to w tylu krokach, ale zajmuje to kilka sekund i jest naprawdę proste :)
   
 Jakbyście miały jakieś problemy w tej kwestii, śmiało piszcie, postaram się pomóc.
   
To co, kolejne kulisy bloga o współpracach czy o byciu królikiem doświadczalnym? :D
A może macie inny pomysł na temat w tej serii?

53 komentarze:

  1. Super instrukcja! Dziękuję :)))

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja zazwyczaj zapisuję w png bo w tym formacie również może nie być tła :) Ale ja wolę Photoshopa. Z chęcią poczytam o współpracach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, dzięki za przypomnienie, muszę dopisać, że .png też może być :)

      Usuń
  3. Chętnie poczytam o Twoim zdaniu nt współprac ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie zapraszam za jakiś czas ;) Zapowiem tylko, że będzie to spojrzenie na temat z dwóch stron - okiem blogerki i okiem firmy :)

      Usuń
    2. ja tez czekam :D na face widziałam że ostro o tym uwazasz, ale tak jak pisałam, trzeba się szanowac :)

      Usuń
    3. Nie do końca rozumiem ten komentarz, co widziałaś na fejsie? ;)

      Usuń
  4. coś takiego można tez zrobic w photoscape o wiele prościej . pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze prościej? :) Jak? Nie znalazłam tej funkcji w PhotoScape...

      Usuń
    2. Pewnie chodzi o wstawienie obiekt/zdjęcie i zmniejszenie jego zaczernienia :) Tylko, że wtedy już trzeba mieć foto bez tła.

      Usuń
    3. No właśnie, a usuwania tła w PhotoScape nie bardzo widzę ;)

      Usuń
  5. Bardzo jasno i dokładnie opisane :))
    pozdrawiam Róża

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajnie, że komuś się chce, bo to świetna pomoc dla początkujących blogerek, jak ja ;) Pobawię się niedługo zgodnie z Twoją instrukcją :)

    OdpowiedzUsuń
  7. też robię na PhotoFiltre, ale chyba mam inną wersję, bo ikonka programy jest inna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwe, ja mam nieco starszą, bo te nowe mi nie odpowiadały ;)

      Usuń
  8. Też kiedyś używałam tego programu, ale postanowiłam pójść o krok dalej i nauczyłam się obsługi PhotoShopa. :) Uwielbiam ten program. :D Nie sądziłam, że zabawa nim może sprawiać tyle radości. A już szczególnie jak wymyślam nowy nagłówek na bloga, albo inne pierdółki. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja nie widzę potrzeby ściągania PhotoShopa, skoro wszystkie potrzebne mi funkcje znajdę w programie znacznie prostszym, lżejszym (miejsce na kompie samo się nie zrobi :D) i darmowym :P

      Usuń
  9. ja robię mój w gimpie, znalazłam łatwy tutek i wychodzi fajnie

    OdpowiedzUsuń
  10. widze że swietnie znajdujesz sie w grafice komputerowej, to zapraszam do mnie na konkurs :)
    możesz sie wykazać w tej dziedzinie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, ale jak dla mnie za dużo warunków w tym konkursie ;)

      Usuń
  11. bardzo ciekawa i przydatna notka ;) jak w końcu się zdecyduję na założenie jakiegoś bloga to na pewno skorzystam :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuje za ten post :D ! Z chęcią dowiem się czegoś o współpracach :))

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja chętnie przeczytam o współpracach ;)
    Ja korzystam z fotoszopa, tego programu osobiście nie poznałam :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ma wszystkie najpotrzebniejsze funkcje, a przy tym jest znacznie prostszy i lżejszy :)

      Usuń
  14. Instrukcja rewelacyjna :)
    Dzięki Orlico!

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo przydatne :) Ja nie umiem najprostszych rzeczy zrobić na photoshopie niestety, a warto podpisywać swoje zdjęcia :) Może zaraz spróbuję się pobawić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ do tego wcale nie jest potrzebny PhotoShop ;)

      Usuń
  16. Super, zaraz spróbuję zrobić własny znak wodny! Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Działa! Chociaż na początku już miałam zrezygnować, bo wklejałam, wklejałam, a tu mi się same przezroczyste tło pokazywało na miniaturze, a na obrazku głównym nic. Dopiero potem doszłam do tego, że po prostu moje logo było tak malutkie, że nie zauważyłam go na obrazku, musiałam je powiększyć :P

      Usuń
    2. Super, cieszę się, że instrukcja się przydała :)

      Usuń
  17. Chyba muszę zacząć stosować ;>

    OdpowiedzUsuń
  18. Czy w tym programie da się zmienić język z "chińskiego" na bardziej zrozumiały czyt. angielski lub polski? :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Dziękuję :) Twój tutorial baaaaaardzo mi pomógł! :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Dzięki za pomoc :) Przyda się
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Przydatny post, ale muszę szukać, bo nie chce kolejnego programu :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie wiem czy dostanę odpowiedź, ale zapytam: jak to zdjęcie ze znakiem wodnym zapisać, żeby móc z niego korzystać na blogu? Program mi podpowiada, że możliwe jest tylko zapisanie w .pfi (PhotoFiltre), a tego nie mogę w innym miejscu wykorzystać. Na .jpg ani .png nie zapisuje. Korzystam z PF, ale znaków wodnych nigdy wcześniej nie robiłam...

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuję za wszelkie Wasze komentarze :)
Zawsze wszystkie czytam i staram się na nie odpowiedzieć, bo Wasza opinia jest dla mnie naprawdę ważna.
Proszę jednak o darowanie sobie komentarzy typu "Obserwuje i liczę na to samo" albo "Super, zapraszam do mnie" - takie "spamy" będę usuwać.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...